Cool Biz

20. června 2007 v 5:16 | Vojta
S příchodem parných letních dnů (v Tokiu aktuálně přes den cca 30°C, vlhkost vzduchu téměř 90 %) je na čase pojednat o zdejším fenoménu Cool Biz - od června až do září bude v prostorách vládních ministerstev nastavena klimatizace na 28°C. Tuhle akci odstartovalo v létě 2005 Ministerstvo pro životní prostředí s cílem snížit spotřebu energie na provoz klimatizačních zařízení. V praxi se to projevuje tak, že vládní úředníci odhodí sako a kravatu a oblečou se do košil s krátkým rukávem a kalhot z materiálu, který dýchá a saje (na malém obrázku můžete uprostřed vidět samotného premiéra Abeho oblečeného v lehkém okinawském oblečení Kariyushi). Přestože idea méně formálního oblečení přes léto je lákavá, mnoho úředníků prý bylo zezačátku zmateno a do práce si sako a kravatu pro jistotu stejně přinesli. Plno z nich také říkalo, že při jednání, kdy je protistrana oblečena formálně, se cítili poněkud nezdvořile. >>>

Ministerstvo pak udělalo průzkum mezi nahodile vybranými 1200 respondenty, na základě kterého se ukázalo, že téměř všichni Cool Biz znají, ovšem jen třetina z 562 respondentů uvedla, že měli v práci nastavenou vyšší teplotu (tedy 28°C) než vloni. Zajímavé je, že v zimě 2005 proběhla v japonských médiích debata na téma Warm Biz; ta navrhovala analogicky zimní opatření, teplota by se měla nastavit na méně a místo límečků by měly přijít na řadu roláčky. Ovšem větší podpory se téhle kampani nedostalo. A našel někdo inspiraci ohledně Cool Biz v zahraničí? Otevřené zdroje uvádějí pouze jihokorejské Ministerstvo pro životní prostředí a britský Trades Union Congress, obě instituce zahájily kampaň Cool Biz v létě 2006.
Bohužel, musím velmi kriticky napsat, že počínaje nikoliv letními, ale ještě vlahými jarními dny se tady zřejmě celá sféra služeb (obchody, jídelny, doprava…) zbláznila a zcela v protikladu k opatření Cool Biz otočila nastavením klimatizace značně doleva. Skutečně, laickým odhadem bych tipoval rozdíl mezi vnitřní a venkovní teplotou tak 10 stupňů. Jet pak někam dvě hodiny přes město s x-přestupy je pak učiněný očistec a je-li někdo náchylný k nachlazení, nezbývá mu, než si brát do dopravních prostředků bundu nebo teplý šátek (a dělají to i Japonci). Klimatizace na vás funí ledovým dechem ve vagónu, funí na vás na perónu a dýchá vám za krk i v jídelně, kde si kvůli ní nemůžete ani pořádně vychutnat porci svých oblíbených nudlí. To samé platí i pro obchody, kdy de facto na chvíli vcházíte do lednice. Situace zašla tak daleko, že v metru lze před příjezdem vlaku najít pozici "přátelsky" klimatizovaného vagónu v soupravě. Čili normálně klimatizovaný vagón se bere jako něco extra. Přesto, zdá se, vláda kampaň Cool Biz nevzdává, neboť jak je vidět z druhého obrázku, i ruské kolo poblíž našeho baráku doznalo jistých změn, kdy kromě okouzlující hry světel sem tam vyrobí nápis Cool Biz…
A když už byla řeč o změně šatníku vládních úředníků, neměl bych zapomenout ani na to, že počínaje prvním červnem taky celým Japonskem proběhla výměna zimních uniforem za letní (a že uniformovaných jsou tady davy, vzpomeňme třeba jen školáky nebo velké množství různých vrátných či ukazovačů u výjezdů z parkovišť). Ať je počasí jaké chce, 1.6. se prostě zimní uniformy strčí do skříně, děj se co děj. A jak se řeší třeba období dešťů? Přes uniformu se dá pláštěnka. A je-li počasí aprílové a tu sprchne, tu hned svítí sluníčko, nechají různí zřízenci pláštěnku pláštěnkou a na služební čepici si navléknou jen jakýsi prezervativ a s tím pak chodí.
Ještě malá noticka na závěr: období dešťů neboli tsuyu (obyčejně 8.6. až 20.7.) stále ještě nezačalo - že by i v Japonsku začali pociťovat globální změny? Za toto období zde spadne v průměru 301 mm srážek (za celý rok je to pak 1467 mm, údaj se týká Tokia).
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Brandon Brandon | E-mail | Web | 16. listopadu 2011 v 5:47 | Reagovat

Asi takhle nějak bych to pojal :o)

2 Lukáš Lukáš | E-mail | Web | 19. prosince 2011 v 14:21 | Reagovat

Tady se mi líbí... ;-)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama